Trimas Sebab Melawat Blog NI... Mungkin Tak Best... Mungkin Best.. Anyway.. Enjoy..


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, August 11, 2011

Tanah Tumpahnya Darahku

Ellow.. :]
Amacam puasa korang?... Penuh??
hehey... Puasa belum abes bro... jangan ponteng... berdosa besar nmernye... taubat la..
Apew?? ulang balek... Dah tua baru korg nak taubat.. haha.. jangan gelikan hati aku la... ko yakin kew ko akan hidop sampai tua.. hah!?
Allah S.W.T yang menentukan ajal kau.. kalau dia nak cabut nyawa kau hari ni kew, esok kew... kau mana taw... kan..
Jangan buat Allah murka... macam2 bala boleh timpa kat korang...
Apew?? ko cakap aku pikir aku bagus... der.. aku memang la tak bagus, tak sempurna... orang yang sempurna hanya Nabi Muhammad S.A.W sorang jew... sedangkan dia yang terpelihara dari melakukan kejahatan pown hari2 berataubat dan memohon keampunan kat Allah.. kau pulak.. hari2 buat benda x baek.. sekali pown tak terdetik nak minta maaf kat Allah.. adoi ai.. kawan2.. aku mohon kat korang.. kembali la kejalan yang lurus.. betulkan akidah korang.. aku pown dalam proses mengubah diri aku ni... tolonglah.. ok..

bersihkan hati, senyum selalu dan banyakkan berdoa
Ok selesai dah citer pasal tu.. so.. setelah lama tak update blog ni... aku nak kongsi citer pasal negara kita yang dicintai oleh kita dan seluruh dunia ini... haha.. sempena nak merdeka ni...
so, ari ni kita belajar sejarah ringkas la pasal Malaysia.. Sejarah 101.. korang semua taw kan macam mana Malaysia bermula.. Malaysia bermula sewaktu Parameswara membuka Melaka (negeri kelahiran aku)... Lama kelamaan negeri Melaka menjadi maju dan berkembang menjadi sebuah empayar yang besar dan bermulanya kesultanan Melayu... Namun, Melaka akhirnya tumbang kepada Portugis pada 15 Ogos 1511.. Sebab2nya takkan korang tak taw plak.. Sambung citer... Kerajaan Melaka terus dijajah oleh Portugis (130 tahun), Belanda (183 tahun), Jepun dan akhirnya British (131 tahun) sehingga negara merdeka... lama tu....

Sampaila masanya Tanah Melayu merdeka hasil usaha Dato' Onn Jaafar dan Tunku Abdul Rahman... tanggal 15 Ogos 2011.. genaplah 500 tahun jatuhnya Melaka (waktu tahun 40-an dulu, cikgu2 Melayu akan berkabung dengan memakai kemeja hitam dan bertali leher merah)... Bapa kemerdekaan Melaka, Tun Ghaffar Baba mencadangkan bendera Melaka bewarna Merah (base), Putih (base) , Kuning ( bulan&bintang) dan Hijau ( petak)... pelikkan.. tapi Tunku Abdul Rahman mencadangkan petak tu diwarnakan dengan warna Biru...

Inilah bendera kebanggaan negeri aku yang megah berkibar kat mner2 pown...
Abes dah sejarah tentang Melaka... negeri aku yang tercinta tu.. Kerana Melaka la, maka wujudnya Malaysia di peta dunia... sekarang Malaysia pown dah maju... macam2 benda dah dicapai... 31 Ogos ni, genaplah 54 tahun kita merdeka... so, amatilah keamanan yang kita perolehi ni.. jangan cuba kembali ke zaman kegelapan dulu... Jadila macam Tun Dr. Mahathir Mohammad, Nicol ann david, Lee Chong Wei, Safee Sali, Abdul Malek Mydin dan ramai lagi dalam mengharumkan nama Malaysia di mata dunia... sayangilah negara kita ni.. macam aku... hehe... berjiwa patriotik... dan satu hari nnti.. aku akan cuba memartabatkan semula bola sepak negara ni... Keranamu Malaysia... Tanah Tumpahnya DarahKu..
Malaysia menang kew, kalah kew, aku masih support lgi..


sekian... Assalamualaikum..
Terima Kasih sebab baca entri ni...
"Senyum Selalu Geng" dan Selamat menyambut Hari Raya Aidilfitri dan Hari Kemerdekaan.. :D

No comments:

Post a Comment